Dziewięć oczyszczających oddechów

W tej ważnej oczyszczającej praktyce pracujemy z praną ciała, czyli siłą witalną – bardzo istotnym elementem jego konstytucji. Uwolnienie zastałej prany jest korzystne dla każdej praktyki, ponieważ czysta prana otwiera się na pranę mądrości.

Instrukcja oddechowa
– Usiądź na poduszce ze skrzyżowanymi nogami (jedna leży przed drugą) lub na krześle ze stopami ułożonymi płasko na podłodze, tak aby utrzymać proste plecy w linii prostopadłej do podłoża. Zamknij oczy i nie otwieraj ich do końca tej praktyki.
– Unieś wyprostowane ręce nad głową, weź głęboki wdech „do brzucha”, połóż kciuki u podstawy palców serdecznych i zakryj kciuki pozostałymi palcami, tworząc pięści (bez zaciskania).
– Opuszczając ręce i robiąc spokojny wydech, zegnij dłonie w nadgarstkach pod kątem prostym, a następnie umieść grzbiety dłoni na szczytach ud (w pachwinach), naciskając na te miejsca. Barki skieruj do tyłu.
– Wyprostuj łokcie, unosząc barki tak wysoko, jak to konieczne – w ten sposób twoje ramiona są dociśnięte do klatki piersiowej, a kręgosłup odciążony. Usiądź wyżej, jeśli przechylasz się do tyłu i masz trudność z utrzymaniem prostych pleców.
– Cofnij nieznacznie brodę, by wydłużyć górny odcinek kręgosłupa.
– Unieś lewą rękę z wyciągniętym palcem wskazującym, wykonując jeden obrót dłonią do wewnątrz i biorąc przy tym świadomy, głęboki wdech.
– Delikatnie zamknij palcem wskazującym lewe nozdrze, utrzymując łokieć w górze. Zrób wydech prawą dziurką w nosie.
– Połóż lewą dłoń z powrotem na szczycie uda.
– Robiąc wdech, unieś prawą rękę z wyciągniętym palcem wskazującym i umieść go na prawym nozdrzu. Zrób wydech lewą dziurką w nosie.
– Powtórz tę sekwencję jeszcze dwukrotnie na przemian, co da łącznie sześć oddechów.
– Na ostatni oddech umieść obie dłonie na szczytach ud z wyprostowanymi łokciami. Weź pełen, głęboki wdech. Następnie zrób wydech podzielony na trzy części i silnie wydmuchaj powietrze na samym końcu.

Instrukcja wizualizacji
Cykl pierwszy, pierwsza strona
Zarówno mężczyźni, jak i kobiety przy każdym wdechu wizualizują esencję pięciu żywiołów, tęczowe światło.
U kobiet – pierwszy strumień wydechu przez prawe nozdrze jest jak brudna, ciemnoczerwona rzeka, symbolizująca uwolnienie pragnienia, pożądania i lgnięcia.
U mężczyzn – pierwszy strumień wydechu jest jak brudna, biała rzeka, reprezentująca nienawiść, złość, agresję i niechęć.

Cykl pierwszy, druga strona
Podczas wdechu kobiety i mężczyźni wizualizują tęczowe światło i umieszczają prawy palec wskazujący wzdłuż prawego nozdrza.
Podczas wydechu kobiety widzą brudną biel, reprezentującą złość, agresję i niechęć.
Mężczyźni widzą brudną czerwień, gdy wydychają pragnienie, pożądanie i lgnięcie.
Kolory pozostają takie same dla kobiet i mężczyzn w każdym cyklu.

Cykl drugi
Rozpoczynamy, wdychając tęczowe światło, równocześnie podnosząc lewą rękę i umieszczając palec wskazujący wzdłuż lewego nozdrza. Kobiety wydychają czystszą, jaśniejszą czerwoną rzekę światła, która reprezentuje pragnienie. Mężczyźni wydychają czystsze, jaśniejsze białe światło, reprezentujące gniew.
Lewą stroną kobiety wydychają jaśniejszy biały, a mężczyźni jaśniejszy czerwony.

Cykl trzeci
Po głębokim wdechu i umieszczeniu palca wskazującego wzdłuż nozdrza, kobiety wydychają prawym nozdrzem czysty czerwony strumień, a mężczyźni czysty biały.
Przy szóstym wdechu palec zamyka prawe nozdrze i kobiety wydychają czystą białą rzekę światła, a mężczyźni czystą czerwień.

Ostatni, trzyczęściowy oddech
Następnie ponownie opuszczamy ręce, naciskając dłońmi na szczyty ud; ręce są wyprostowane, łokcie zablokowane, barki uniesione. Wdychamy tęczowe światło tak głęboko, jak to możliwe. Wydech (z taką samą wizualizacją dla kobiet i dla mężczyzn) jest podzielony na trzy części. Pierwsza to brudna, niebieska rzeka, druga – nieco jaśniejszy błękit, a trzecia, zaakcentowana ostrym wypchnięciem powietrza z przepony poprzez zaciśnięcie mięśni brzucha do wewnątrz, to całkowicie czysta, promienna rzeka niebieskiego światła. Kolor niebieski symbolizuje ignorancję, złudzenia, oddzielenie, dezorientację i depresję. Kiedy skończysz, połóż dłonie swobodnie na kolanach. Nie śpiesz się do praktyki, ale głęboko odpocznij w pranie mądrości.

Dodatkowa wizualizacja
Można zastosować dodatkową wizualizację, podobną do tej z praktyki Karmienia swoich demonów: Przy każdym wydechu wyobraź sobie nieco przed sobą, w głębi ziemi wszystkich ludzi, z którymi łączą cię trudne relacje. Wiążą cię z nimi więzy karmiczne. Możesz również zobaczyć Pana Śmierci, który wygląda jak wściekły byk z otwartym pyskiem. Symbolizuje on twoją własną śmierć, która na ciebie czeka. Wydychany przez ciebie strumień światła spływa ku ziemi do karmicznych dłużników i Pana Śmierci, zamieniając się w nektar, który ich wycisza i zaspokaja ich pragnienia. Każdy twój wydech karmi ich, dopóki nie osiągną całkowitego spokoju. Wtedy ziemia się zamyka, twoje ciało i umysł są całkowicie oczyszczone, a ty spoczywasz w pranie mądrości.

~ Lama Tsultrim Allione


Dziewięć oczyszczających oddechów należy wykonać przed każdą praktyką Zielonej Tary, Mandali Pięciu Dakiń Mądrości oraz Karmienia swoich demonów.

zdjęcie dzięki uprzejmości © Tara Mandala Retreat Center

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close