Jak zacząć?

Skoro jesteś na tej stronie, to można przyjąć, że przynajmniej zainteresowałaś/zainteresowałeś się buddyzmem i praktyką buddyjską. A może już od jakiegoś czasu podążasz tą ścieżką, ale wciąż szukasz swojej sanghi i swojego nauczyciela/nauczycielki. Zapraszamy cię do naszej sanghi Tara Mandala i na początek podpowiemy ci, jak i od czego zacząć.

Od jakiej praktyki zacząć?

DZIEWIĘĆ RELAKSUJĄCYCH ODDECHÓW

Jest to krótka praktyka oczyszczająca, którą można wykonywać o dowolnej porze. Tradycyjnie robi się ją na początku każdej praktyki medytacyjnej. 
1. Zamknij oczy. Pierwsze trzy wdechy poprowadź do tych miejsce w ciele, w których czujesz napięcie fizyczne. Uwolnij to napięcie wraz z wydechem. 
2. Kolejne trzy wdechy poprowadź do miejsc w ciele, w których utrzymujesz emocjonalne napięcie. Uwolnij to napięcie wraz z wydechem.
3. Ostatnie trzy wdechy skieruj do tych miejsc w ciele, w których czujesz napięcia mentalne. Uwolnij to napięcie wraz z wydechem. 
4. Posiedź chwilę bez ruchu i zauważ, jak się czujesz. Otwórz oczy.


MEDYTACJA ŚAMATA

Jak dowodzą badania naukowe, praktykowanie medytacji wzmacnia system odpornościowy, obniża ciśnienie krwi, przynosi ulgę w depresji, poprawia naszą wydajność oraz pobudza twórcze myślenie. Wywodzący się z nauk Buddy trening uważności (mindfulness) może być transformujący zarówno dla buddystów jak i dla świeckich praktykujących. Udowodniono też, że rozwijanie współczucia (Bodhicitty), które jest główną praktyką na ścieżce buddyjskiej, ma korzystny wpływ na stan zdrowia, także emocjonalnego, daje poczucie szczęścia, poprawia nasze relacje z ludźmi. W medytacji nie chodzi o wyłączenie myśli i emocji, lecz o trening uważności i uczenie się obserwowania myśli i odczuć bez oceniania ich. 

Śamata (sanskr. śamatha, tyb. szine), inaczej medytacja spokojnego spoczywania, rozwija koncentrację i jasność umysłu. W tradycji buddyjskiej uważa się śamatę za niezbędną podstawę dla rozwijania kontemplacyjnego wglądu (sanskr. wipaśjana) oraz innych bardziej zaawansowanych technik medytacyjnych. 

W czasie kilkudziesięciu lat studiów i praktyki – jako mniszka i jako osoba świecka – Lama Tsultrim poznała kilka wersji medytacji śamata, których uczyła się od Apho Rinpocze i Trungpy Rinpocze. Medytacja śamata przekazywana w Tara Mandala wywodzi się ze studiów i praktyki Lamy Tsultrim pod kierownictwem Trungpy Rinpocze.

Nauka medytacji jest jak nauka jakiejkolwiek innej umiejętności: wymaga cierpliwości i regularnych ćwiczeń. Nie należy oczekiwać, że już za pierwszym razem uda nam się perfekcyjnie; potrzeba czasu, by opanować nowe sposoby odnoszenia się do własnego umysłu, własnych myśli i uczuć. Kiedy zaczynamy praktykę medytacji, najważniejsza jest konsekwencja i wytrwałość. Siedząc na poduszce, możemy mieć gonitwę myśli, mogą wzbudzać się w nas silne emocje, może być się nam trudno skupić. Nie ma w tym nic złego. Należy po prostu kontynuować praktykę, zaznajamiać się z nią i stopniowo uwalniać się od oczekiwań i przywiązania. Wszystko to jest częścią praktyki. Jak nauczało wielu mądrych mistrzów – droga jest celem. Chodzi bardziej o podróż niż jej cel.

Oczywiście dobrze jest mieć wykwalifikowanego nauczyciela, który będzie naszym przewodnikiem na ścieżce i będzie mógł odpowiedzieć na pojawiające się pytania. Ale jeśli nie jest to możliwe, nie trzeba rezygnować z praktyki.

Jak często? Najlepiej codziennie, a jeśli to niemożliwe, to przynajmniej parę dni w tygodniu. W praktyce najważniejsza jest regularność. Żeby wyrobić sobie nawyk medytacji, dobrze jest praktykować o stałej porze – wcześnie rano, zanim obudzą się inni domownicy albo zanim wejdziemy w codzienny wir zajęć; po przyjściu z pracy; po położeniu dzieci spać. 

Jak długo? Na początek dobre jest choćby pięć minut. Ale umysł zaczyna się naprawdę uspokajać dopiero po kwadransie (mniej więcej), więc zacznijmy od 20 minut. Owszem, przy pierwszych sesjach wydaje się, że to cała wieczność. Ale wkrótce zauważycie, że pół godziny mija bardzo szybko, potem można siedzieć 40 minut, a nawet godzinę. Jak podkreśla Lama Tsultrim, dobrze jest wyznaczyć sobie z góry czas medytacji (ustawić timer w telefonie, są fajne aplikacje, np. Insight Timer z różnymi rodzajami gongów i dzwonków). Kiedy mamy wyznaczony czas, nie kusi nas, żeby skończyć wcześniej, „bo dzisiaj jestem taka rozkojarzona” albo „miałem dziś w pracy zbyt nerwowy dzień”.


KARMIENIE SWOICH DEMONÓW (FEEDING YOUR DEMONS®)

Inną praktyką, która może być wykonywana przez każdego i na każdym poziomie zaawansowania, jest pięciostopniowy proces Karmienia swoich demonów opracowany przez Lamę Tsultrim. Ten proces zawiera istotę nauk i praktyk XI-wiecznej tybetańskiej jogini Maczik Labdryn przedstawionych w sposób zrozumiały dla ludzi Zachodu. Proces ten i jego szczegółowe wyjaśnienie można znaleźć w  książce Lamy Tsultrim Nakarmić swoje demony. Praktyka ta polega na ofiarowaniu wewnętrznym „demonom” współczucia i zrozumienia zamiast angażowania się w walkę z nimi. Dowiedz się więcej

Książkę Nakarmić swoje demony można kupić w wielu księgarniach. Jeśli sama lektura książki ci nie wystarczy, możesz umówić się na sesję online z Elą Smoleńską, która jest certyfikowaną facylitatorką procesu Karmienia swoich demonów

Praktyki online prowadzone przez polską sanghę

W naszej sandze prowadzone są regularne praktyki online:

śamata – dla każdego w każdy wtorek, godz. 20-21

Mandala Pięciu Dakiń Mądrości – dla każdego w każdy czwartek, godz. 19-20; wyjaśnienie oraz tekst praktyki można znaleźć w książce Lamy Tsultrim Na imię jej mądrość; tekst praktyki w formie wydrukowanej broszury można też kupić w naszej sandze. 

praktyka Zielonej Tary – uczestniczyć i recytować mantry Zielonej Tary może każdy, ale dobrze jest w możliwie najszybszym czasie uzyskać przekaz i poznać nauki na kursie Zielonej Tary. Praktyka raz w miesiącu, w poniedziałki najbliższe Dnia Tary, godz. 19-20 (w 2021 roku: 19 lipca, 16 sierpnia, 13 września, 11 października, 8 listopada, 13 grudnia). Przekazów do tej praktyki udziela online Lama Tsultrim (o datach informujemy na naszym fanpejdżu na Facebooku), osoby znające angielski mogą wykupić kurs „self-paced” albo uczestniczyć w kursie wirtualnym organizowanym przez Tara Mandala w Kolorado. Informacje na ten temat na stronie TUTAJ

Kursy online

Kilka razy w roku zapraszamy nauczycieli z Tara Mandala do prowadzenia kursów z tłumaczeniem na język polski. Informacje o nich zamieszczamy na stronie internetowej, na naszym Instagramie i na fanpejdżu na Facebooku.

Osoby znające język angielski mogą uczestniczyć w kursach organizowanych przez Tara Mandala Kolorado. Jeśli koszt kursu przekracza wasze możliwości finansowe, to zawsze możecie poprosić o stypendium – przy informacjach o kursie znajdziecie odpowiedni link.

Program Magyu

Magyu – Linia Matki – program stworzony przez Lamę Tsultrim Allione jest innowacyjną ścieżką praktyki, zakorzenioną w tradycyjnych naukach buddyjskich, lecz dostosowaną w sposobie przekazu do ludzi Zachodu. Kładzie się w niej nacisk zarówno na duchowy, jak i emocjonalny rozwój jednostki. Program ma otwartą strukturę, każdy uczestnik może dopasować tempo odbywania kursów i czas poświęcany na praktykę do swojego życia i rozkładu obowiązków rodzinnych czy zawodowych. Do Magyu można dołączyć w dowolnym momencie, nie jest wymagane wcześniejsze doświadczenie na ścieżce buddyjskiej. Każdy uczestnik/uczestniczka otrzymuje swojego Kalyanamitrę (duchowego przyjaciela/mentora) – osobę, która jest przewodnikiem na ścieżce. Sangha zapewnia też stały, żywy kontakt z innymi praktykującym za pośrednictwem swojej strony na Facebooku oraz regularnych webcastów.

Przystąpienie do programu wiąże się z pewnymi zobowiązaniami finansowymi, jednak Tara Mandala zapewnia szeroki stypendiów i zniżek. 

Polska sangha Tara Mandala będzie dokładała wszelkich starań, żeby jak najwięcej kursów zaliczanych do Magyu mogło się odbyć z tłumaczeniem na język polski.

Jeśli interesuje Cię ten program, a chciałbyś/chciałabyś uzyskać więcej informacji, napisz do nas: poland.taramandala@gmail.com

Lektury (nie tylko) dla początkujących

  • Tsultrim Allione, Nakarmić swoje demony
  • Tsultrim Allione, Na imię jej mądrość
  • Czögyam Trungpa, Mit wolności a droga medytacji
  • Czögyam Trungpa, Wolność od duchowego materializmu
  • Karen Armstrong, Budda. Portret człowieka przebudzonego
  • Pema Cziedryn, Twoje wspaniałe życie
  • Thich Nhat Hanh, Cisza. Siła spokoju w świecie pełnym zgiełku
  • Czogjal Namkhai Norbu, Podstawa ścieżki 

Przeczytaj esej „Odcinanie poglądów. Trzy wersy praktyki według Maczik Labdryn” autorstwa jednej z nauczycielek Tara Mandala, Lopön Charlotte Rotterdam.

zdjęcia dzięki uprzejmości © Tara Mandala Retreat Center (Josh Brownlee, Bodhi Stroupe)

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close